Пекар — важлива та потрібна професія. Слово "пекар" з'явилося в 1300-1200 роках до н.е. Про це свідчать окремі вказівки в письмових джерелах. А як ремесло хлібопечення стає визнаним і шанованим через 8-10 сторічь. Дуже часто пекарів називали "басманниками", від слова "басман" - хліб для царя. Професія пекарів завжди була і залишається почесною в нашому суспільстві. Без хліба немає життя
Різноманітні хлібобулочні вироби готує пекар. Сучасне хлібопекарське виробництво оснащене комплексно-механізованими лініями, які обслуговує (здійснює пуск і зупинку, регулює рух пічного конвеєра) також пекар. Він стежить за машинним розподілом тіста, витримкою його перед саджанням у піч, визначає готовність виробу. Таким чином, основним обов'язком пекаря є контроль за формуванням, розшаруванням і випіканням виробів.
Пекар повинен мати хорошу пам’ять, оскільки йому необхідно пам’ятати, як виглядають вироби в той або інший момент у пекарній камері (їхні колір і форму). Але головне в його роботі – зацікавленість, відповідальне ставлення до своїх виробничих обов’язків.
Асортимент хлібобулочних виробів, що випікає пекар, широкий і різноманітний. Серед виробів, що випікають, є і такі, виробництво яких поки що не вдалося повністю механізувати.Тому в пекарній справі дуже потрібні умілі руки. Окрім того, пекарю також необхідно вміти розподіляти свій час, оскільки ручні операції (підрізування ножем тощо) введені у цикл роботи конвеєра, який не можна ні порушувати, ні затримувати. Досвідчений пекар – спостережливий і уважний. Він вміє на око і на дотик визначати якість напівфабрикатів, міру готовності тіста, вчасно помітити збої у роботі устаткування.
Знає:
- технологічні процеси виробництва виготовлюваних виробів;
- основи санітарії та особистої гігієни, поняття про мікроорганізми і мікробіологічні процеси;
- будову і конструктивні особливості обслуговуваного устаткування, правила регулювання його роботи.
Вміє:
- вести технологічний процес випікання хліба понад 7 т за зміну або понад 1 т сухарних, бубличних виробів;
- випікання хліба в печах із садінням лопатами,випікання борошняно-кондитерських виробів у трьох і більше механізованих конвеєрних печах;
- вести технологічні процеси ошпарювання і випікання бубличних виробів на лініях, обладнаних вистоювально-пічними агрегатами;
- змазувати люльки, накладати тістові заготовки на люльки;
- підтримувати паровий і температурний режими в пекарній і ошпарювальній камерах;
- регулювати швидкість руху пічного конвеєра;
- обслуговувати автоматичні різальні пристрої на комплексно-механізованих лініях;
- випікати вироби з заморожених сформованих тістових заготовок;
- відбраковувати та укладати готову продукцію у лотки;
- проводити випікання при одночасному обслуговуванні і вистоювально- пічного агрегату.
На виробництві саме лаборанти роблять якісні аналізи природної та стічної води, кормів, молока і молочних продуктів, а також ґрунту, добрив, повітря приміщень, тобто забезпечують їх контроль, аби не допустити відхилень від загальноприйнятих норм, що може зашкодити здоров’ю людини, порушити екологічну рівновагу в довкіллі.
Сучасний лаборант – це не лише знавець знань. Він повинен активно, самостійно і творчо діяти в різних виробничих ситуаціях, володіти вмінням приймати важливі рішення.
Для трудової діяльності з даної професії необхідна лабораторія хіміко-бактеріологічного аналізу, яка в достатній кількості обладнана лабораторним устаткуванням, реактивами та препаратами.
Керівники харчових підприємств;
Головні технологи, технологи змін і цехів;
Завідуючі лабораторією;
Робітники дослідницьких і наукових лабораторій;
Експерти з якості харчових продуктів.
Знає:
- Правила роботи у хіміко-бактеріологічній лабораторії
- Порядок відбирання зразків та їх підготовки до дослідження.
- Основи хімії і елементарні основи бактеріології в межах виконуваної роботи.
- Вимоги державних стандартів до проведення хіміко - бактеріологічних аналізів.
- Систематизацію результатів дослідження і методи їх статистичного опрацювання.
- Способи приготування робочих і титрованих розчинів, стеріалізації бактеріологічних середовищ.
- Технологію культивування, посів, зберігання та приготування препаратів мікроорганізмів.
- Технологію приготування поживних середовищ.
- Матеріали теоретичних знань зі спеціальної технології, освон мікробіології, охорони праці.
- Основи гігієни праці, виробничої санітарії та особистої гігієни.
- Стандарти з безпеки праці, вимоги до якості продукції.
Вміє:
- Організовувати робоче місце
- Відібрати проби до випробувань і аналізів
- Проводити різноманітні фізико-хімічні, хіміко-бактеріологічні аналізи води, повітря, продуктів харчування, рослинної сировини та визначити чинники, що впливають на їх хімічний склад.
- Визначати кислотність, густину, вміст жирових вуглецевих речовин, солей тощо, капілярність, наявність хлористих, сірчанокислих і кальцієвих солей, вміст жирових і воскоподібних речовин, тощо.
- Визначити оцінку якості сировини або матеріалу за результатами дослідження.
- Вести контрольно-облікові записи.