Варіанти моделей
систематичного дослідження
На уроках виробничого навчання для
розвитку технічної творчості доцільно використовувати моделі навчання як
дослідження. Розглянемо деякі з цих моделей (за Бейєром, Фентоном та
Гоулсоном), які детально описані М. Кларіним[28. c.14].
Дослідницька модель за
Бейєром:
1. Визначення проблеми.
1.1. Усвідомлення існування
проблеми.
1.2. Усвідомлення її
значення.
1.3. Зміна проблеми у такий
стан, коли вона піддається вирішенню.
2. Вироблення можливих відповідей.
2.1. Вивчення і класифікація
даних.
2.2. Пошук взаємозв'язків і
побудова логічних висновків.
2.3. Висунення гіпотез.
3. Перевірка передбачуваної відповіді.
3.1. Збір даних.
3.2. Організація даних.
3.3. Аналіз даних.
4. Формулювання висновків.
5. Застосування висновків[28. c.14].
Дослідницька модель за
Фентоном:
1. Бачення проблеми на основі існуючих даних.
2. Формулювання гіпотез.
3. Розуміння логічних наслідків гіпотез.
4. Збір даних з метою перевірки гіпотез.
5. Аналіз, оцінка та інтерпретація даних.
6. Оцінка гіпотез на основі існуючих даних.
7. Формулювання узагальнення або висновку
[28. c.14].
Дослідницька модель за Гоулсоном (модель трьох питань):
Стосовно до поточних подій:
1. Що відбулося?
2. Чому це відбулося?
3. Які можливі наслідки?
Усі наведені М. Кларіним моделі мають низку загальних дослідницьких
процедур:
- виявлення проблеми;
- формулювання проблеми;
- прояснення незрозумілих питань;
- формулювання гіпотези;
- планування і розробка навчальних дій;
- збір відомостей;
- аналіз і синтез зібраних даних:
- зіставлення відомостей і висновків;
- підготовка і оформлення повідомлень;
- виступ з підготовленим повідомленням;
- переосмислення результатів у процесі
відповіді на питання;
- перевірка гіпотез;
- формулювання узагальнень;
- формулювання висновків.